Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Ny modell för betalning av varmvatten

Betala bara för det du förbrukar

Stångåstaden inför en mer hållbar modell för betalning av varmvatten som innebär att du bara betalar för det varmvatten du själv använder och därför har möjlighet att påverka din månadskostnad. Modellen kommer successivt att införas för alla Stångåstadens hyresgäster.

Vad innebär den nya betalningsmodellen?

Idag betalar alla våra hyresgäster en genomsnittskostnad för varmvatten. Den nya betalningsmodellen innebär att du själv har möjlighet att påverka din månadskostnad eftersom du bara betalar för det varmvatten du själv använder. Den som använder lite varmvatten kommer alltså betala mindre än den som gör av med mycket varmvatten. Man kan jämföra med hur du idag betalar för den el du använder i din lägenhet – nu gör vi samma sak för varmvatten.

Liknande satsningar på andra orter visar att varmvattenförbrukningen då sänks med ungefär 20 % vilket både du som hyresgäst och miljön vinner på. Med varmvatten menas tappvarmvattnet, alltså det du tappar i kökskran, tvättställ och dusch.

Varför görs förändringen?

  • En hållbar modell som bidrar till minskad vattenförbrukning
  • En modell som ger dig som hyresgäst möjlighet att påverka din månadskostnad
  • En rättvis modell där varje hyresgäst betalar för sin egen förbrukning

Hur går det till?

Den genomsnittskostnad du idag betalar för varmvatten (26,43 kronor/kvadratmeter och år) kommer att tas bort från din grundhyra. I stället kommer kostnaden för det varmvatten du faktiskt förbrukar att redovisas som en separat post på hyresavin.

Om det inte redan finns varmvattenmätare i lägenheten är det första som händer att vi kommer och installerar det i din lägenhet. I samband med det säkerställer vi även att du har snålspolande utrustning i din lägenhet.

Efter det sker följande:

  1. Provperiod – Först startar dina tre provmånader. Det är din möjlighet att se hur dina vardagsvanor påverkar din förbrukning och om du kan göra något för att sänka kostnaden. Du följer din förbrukning i Stångåstadens app. Under provmånaderna debiterar vi ingen individuell kostnad för varmvattenförbrukningen. Din hyreskostnad är precis som vanligt.
  2. Nu kör vi – Efter att din provperiod löpt ut kör vi på riktigt. Då börjar du betala för din faktiska varmvattenförbrukning. Det innebär att kostnaden för varmvattnet har tagits bort från grundhyran. (På din hyresavi ser du kostnaden för din grundhyra). Vi debiterar förbrukningen först då vi fått in uppgifter för en hel kalendermånad, därför kommer din varmvattenförbrukning inte att debiteras förrän på nästkommande hyresavi. Du kommer då se kostnaden som en separat post på avin.
  3. Sen då? – Nu kan du fortsätta att följa din förbrukning i appen och se hur du kan göra för att påverka förbrukningen och kostnaden. Gå gärna in i appen och jämför mot föregående månad exempelvis, så får du bra koll på vad som gör skillnad i just ditt hushåll. Du kan också läsa våra tips för att minska din förbrukning om du behöver hjälp eller inspiration att komma igång!

Hur kan jag följa min förbrukning?

Du ser och följer enkelt din varmvattenförbrukning i Stångåstadens boendeapp. Har du ännu inte laddat ner appen så laddar du ner den via Google Play eller App Store. Observera att du inte kommer kunna se din förbrukning i appen förrän du har fått en information om att tjänsten är tillgänglig.

Tips för att minska din vattenförbrukning

Den största delen av vattenförbrukningen i ett hushåll går till personlig hygien. Det enklaste och snabbaste sättet du kan minska användningen av vatten är att se över dina vanor och vilka val du gör i vardagen. Här kommer några tips:

  • Spara vatten genom att duscha kortare tid. En dusch på 3 minuter motsvarar i snitt ca 20 liter varmvatten medan en dusch på 10 minuter förbrukar cirka 60 liter varmvatten.
  • Ett normalt badkar rymmer 150-180 liter vatten så välj med fördel en kortare dusch istället för ett bad.
  • Stäng av vattnet medan du tvålar in dig, schamponerar håret eller borstar tänderna.
  • Handdiska inte under rinnande vatten utan använd istället diskpropp eller balja. Under en kvarts handdisk går det åt cirka 75 liter vatten. Har du diskmaskin är det viktigt att fylla maskinen helt.
  • En droppande kran eller toalett slösar mer vatten än man tror. Droppar en kran i ett år motsvarar det 100 fyllda badkar – till ingen nytta. Anmäl felet direkt till vår kundtjänst så åtgärdar vi det.

Frågor och svar


Om du får en högre eller lägre månadskostnad beror på hur mycket varmvatten ditt hushåll förbrukar. Med den nya betalningsmodellen betalar du för din egna faktiska varmvattenförbrukning och har därmed möjlighet att påverka vad din månadskostnad blir. Använder du mindre varmvatten blir din månadskostnad lägre än om du använder mer varmvatten.


Beloppet som dras av från din grundhyra har tagits fram tillsammans med Hyresgästföreningen och motsvarar varmvattenkostnaden för en så kallad normalförbrukning. Enligt överenskommelsen med Hyresgästföreningen för 2023 kommer 26,43 kronor/kvadratmeter och år att dras av från din grundhyra. Summan bygger på vatten-och fjärrvärmekostnaden (enligt Tekniska Verkens prislista för vatten och fjärrvärme).

Du räknar ut hur mycket pengar som dras bort från din grundhyra genom att ta din bostadsyta gånger 26,43 och dela summan på 12.


Du kan följa din förbrukning via Stångåstadens boendeapp. Har du inte laddat ner den än så finns den på App Store och Google Play. När du börjar betala för din varmvattenförbrukning kommer du se kostnaden som en separat post på din hyresavi.


400 liter/kvadratmeter och år räknas som en normalförbrukning.


Genom att följa din förbrukning i vår app kan du se när du förbrukar varmvatten och hur mycket. Det enklaste och snabbaste sättet att minska användningen av varmvatten är att se över dina vanor och vilka val du gör i vardagen. Du hittar några tips från oss här på sidan.


Det kan bli fördröjningar i insamlingen av data.  Mätaren fungerar hela tiden men det kan bli avbrott mellan mätaren och appen som visar förbrukningen.

Den totala förbrukningen under en månad är det som du får betala för. Vi gör kontinuerliga avstämningar för att se att förbrukningen stämmer. Upplever du att avläsningen inte verkar stämma på månadsbasis är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.


Om du inte kan se dina mätvärden beror det på mätaren inte varit uppkopplad mot vår insamlingsenhet tidigare.


Med varmvatten menas tappvarmvattnet, dvs det du tappar i kökskranen, tvättstället och duschen. Uppvärmning av lägenheten inkluderas alltså inte.