Axel vill göra skillnad, och växa i yrkeslivet
Kärleken, intresset för kundmötet, bakgrund inom olika serviceyrken och en gnutta tillfälligheter gjorde att Axel Enqvist hamnade i Linköping och på Stångåstaden. Via audition för sommarjobb där han sökte en tjänst som kundansvarig i Stångåstadens Bobutik, blev det i stället på Stångåstadens kundtjänst som hans resa började.
– Jag var så imponerad av de jag mötte under min audition, allt och alla var så proffsiga. Så när jag väl fick jobbet var jag så otroligt stolt, säger Axel och berättar att i och med jobbet på kundtjänst väcktes också intresset för fastigheter på riktigt.
Sedan hände mycket på kort tid. Axel fick möjlighet att testa rollen som förvaltningsassistent och att vikariera som områdesansvarig, innan universitetsstudier inom samhällsplanering lockade honom bort från yrkeslivet. Men ett halvår senare var han tillbaka på Stångåstaden, denna gång till nuvarande tjänst som områdesansvarig med kundfokus i Ryd.
Att sätta kunden i fokus
Axel beskriver sig själv som lugn och bra på att lyssna. Han försöker alltid sätta sig in i kundens situation och perspektiv, och tänker mycket på hur han själv skulle vilja bli bemött. Efter varje kundmöte utvärderar han hur det gick, varför det blev som det blev och hur samtalet flöt.
-Jag tänker alltid ett varv på vad jag kunde ha gjort bättre eller annorlunda i kundmötet och försöker att vara påläst inför varje situation. I många fall vill kunden bara ha någon som verkligen lyssnar. Ibland behöver jag också tänka lite utanför boxen för att hitta det som är bäst för den enskilda personen, snarare än att alltid göra allt på samma sätt, säger han.
Om att göra skillnad i vardagen
Eftersom boendet är en så central del av människors liv, känner han verkligen att han kan vara med och påverka hur människor trivs i och runt sitt boende.
– Det känns väldigt meningsfullt att få göra skillnad i människors vardag och få vara med och skapa förutsättningar för ett bra liv, säger Axel. Jag gillar att träffa och prata med människor och hoppas att min närvaro i området skapar trygghet för våra hyresgäster i både små och stora frågor. Jag försöker alltid återkoppla snabbt och vara så tillgänglig som det bara går, menar han.
En bra dag på jobbet
För Axel börjar de bästa dagarna med en löptur och helst är han på plats på jobbet tidigt.
– Då tar jag med mig bra energi in i dagen och får en stund till att planera och strukturera arbetet i lugn och ro. Jag skriver min att-göra-lista som jag stämmer av i slutet av dagen. Ju mer strukturerad jag är, desto bättre möjligheter har jag att hantera oväntade saker som dyker upp under dagen, säger han.
Dessutom gillar han variationen i arbetsuppgifterna och att arbeta tillsammans med kollegor kring små och stora utvecklingsfrågor.
För mig handlar det om att ta beslut som även fungerar på lång sikt, att vara förberedd, öppen för omvärlden och våga testa nya saker för att utvecklas och förbättras.
Axel om vad Stångåstadens vision “Ett steg före” betyder för honom.
Axel menar att man på Stångåstaden verkligen har möjlighet att göra skillnad för hyresgästerna. Men också för sig själv som anställd.
– För mig som är intresserad av så mycket i branschen, till exempel hållbarhet, biologisk mångfald och byggnadsvård, är det bra att ha en arbetsgivare som verkligen uppmuntrar och stöttar personalens utveckling. Jag har fått möjlighet att studera byggnadsteknik på Linnéuniversitetet, delvis på arbetstid. Den möjligheten är jag verkligen glad för, men också stolt över att ha tagit chansen, avslutar Axel.