Om du misstänker en vattenskada
Om du misstänker att du har drabbats av en vattenskada så är det viktigt att du snarast anmäler skadan till oss, antingen via felanmälan på webben eller via telefon 013-20 85 00. Om en akut skada uppstår på kvällen eller på en helg, kontakta Stångåstadsjouren på telefon 013-14 84 44.
Om olyckan är framme – räddningen är en hemförsäkring
I samband med att du tecknar ett hyresavtal hos oss, så ska du även teckna en hemförsäkring. Detta är viktigt. Har du en gällande hemförsäkring så täcker den exempelvis skador på dina ägodelar, skador hos berörda kringboende eller skada på fastigheten.
Det är alltid ditt försäkringsbolag som tar beslut om eventuell evakuering.
Saknar du en gällande hemförsäkring och det visar sig att du som hyresgäst är vållande till skadan, så kan det medföra stora kostnader för dig.
Vad händer om du har drabbats av en vattenskada?
Anmäl din skada både till Stångåstaden och till ditt försäkringsbolag. När vi har tagit emot din felanmälan så kommer en fukttekniker hem till dig för att kontrollera och bedöma skadan. Därefter sker en planering för hur arbetet ska genomföras och du kontaktas av den hantverkare som ska återställa skadan. En vattenskada kan innebära stora påfrestningar för dig som boende, vi gör vårt bästa för att det ska utföras så smidigt som möjligt.
Uppskattad tidsplan
1. Rivning 1-2 veckor
Vi börjar med att ta bort allt skadat och blött material, därefter avfuktas utrymmet. Ibland kan rivningen bli mer omfattande än vad man först räknat med. Information kring arbetet med vattenskadan får du via Stångåstaden och den hantverkare som utför arbetet.
2. Eventuell torkning 2-12 veckor
Torkar och fläktar placeras ut i det skadade utrymmen för att påskynda torktiden. En fukttekniker kommer regelbundet att besöka dig för att kontrollera torkprocessen. Torktiden kan variera beroende på hur länge läckaget har pågått samt vilket material som blivit fuktskadat.
3. Återställning 1-6 veckor
Beroende på hur skadan ser ut kan flera olika yrkesgrupper bli inkopplade i arbetet. Det kan exempelvis vara snickare, rörmokare, plattsättare, elektriker och målare. Det kan bli viss väntetid mellan reparationens olika faser, vi försöker alltid förkorta byggtiden genom bra samordning. Stångåstadens standard vid badrumsrenovering är kakel och klinker. I vissa fall kan undantag göras exempelvis om en större renovering av fastigheten är planerad.
4. Standardhöjande paket
Vid renovering av ditt badrum/duschrum har Stångåstaden ett standardpaket som är anpassat till dagens användningssätt och krav. Standarden innebär:
- Kakel på väggarna
- Klinker på golv
- Dubbelt badrumsskåp med eluttag (230V)
- Handdukstork
- Termostatblandare
Vid behov byter vi även ut sanitetsporslinet, det vill säga wc-stol, tvättställ och badkar.
I vår Bobutik kan du se vilka produkter som ingår i paketet. Du får också välja vilken färg du vill ha på dina ytskikt. Du kan även göra tillval i samband med renoveringen så som duschväggar och kommod. Detta i mån av plats eftersom alla badrum/duschrum har olika förutsättningar.
5. Slutbesiktning
Beroende på skadans omfattning görs i vissa fall en slutbesiktning för att säkerställa att arbetet uppfyller ställda krav. Ett visst efterarbete kan förekomma efter besiktningen.
6. Hyresjustering
I och med att arbetet förändrar standarden på din lägenhet så förändras även det så kallade bruksvärdet. Detta förhandlas årsvis med Hyresgästföreningen. Information om din eventuella hyresjustering får du via brev från Stångåstaden. Hyresförändringen kommer tidigast månaden efter att renoveringsarbetet avslutats.
7. Ersättning
Du kan ha rätt till ersättning enligt det som kallas “men i nyttjanderätten”, alltså problem som gör att du inte kan använda hela lägenheten som vanligt. Ersättningens omfattning beror på vilket/vilka utrymmen som är skadade och under hur lång tid dessa utrymmen inte har kunnat användas. Ersättningen ges i form av en hyresreduktion när arbetet är slutfört och betalas ut när Stångåstaden har fått samtliga fakturor/underlag från byggentreprenören. Detta kan göra att ersättningen dröjer lite efter slutfört arbete.
Om fläkten som användes under torktiden har gått på din hushållsel, får du ersättning för förbrukningen, under förutsättning att hushållselen inte ingår i din hyra. Du som hyresgäst betalar din ordinarie elfaktura som vanligt och ersättningen kommer i efterhand. Ersättningen kommer att ges i form av en hyresreduktion när arbetet är slutfört.
Om du själv är vållande till skadan utgår ingen ersättning för varken el eller “men i nyttjanderätten”.
Ligg steget före vattenskadan
De allra flesta vattenskador går faktiskt att undvika. Läs tipsen som hjälper dig att ligga steget före ->