Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Högt engagemang på Stångåstaden

Pressmeddelande

Stångåstaden har flera år i rad haft bland de nöjdaste kunderna inom bostadsbranschen och en viktig faktor bakom framgången är medarbetare med stort engagemang. Bara under det senaste året har medarbetarengagemanget ökat rejält och organisationen har ett eNPS (employee net promotor score) på 80. Nu kan du höra mer om hur Stångåstaden tagit sig dit i senaste avsnittet av Engagemangspodden.

Bakom det höga engagemanget hos det kommunägda bostadsbolaget Stångåstaden i Linköping ligger många års arbete med värderingar, kultur och medarbetarinflytande.

– Vi får ofta frågor om vad som ligger bakom det höga engagemanget i vår organisation. Jag brukar svara att den kanske viktigaste faktorn är att vi gör på riktigt och vi gör det fullt ut i hela organisationen, säger Malin Wettre HR-chef på Stångåstaden.

Under det senaste året har Stångåstaden genomfört ett engagemangsprogram i samarbete med HejEngagemang. Programmet är utformat utefter vad forskningen säger ger både effekt, högt engagemang, välmående och högpresterande medarbetare. Bara under det senaste året har eNPS-värdet stigit från 65 till 80.

– Att i en organisation som Stångåstaden lyckas få till ett eNPS på 80 är något unikt, vi brukar säga att ett värde på 40 är världsklass. Det är siffror som man kan se i vissa mjukvaruföretag men jag aldrig sett det i en organisation med så vitt skilda arbetsuppgifter och verksamheter som Stångåstaden, säger Johan Book, medgrundare av HejEngagemang som också driver Engagemangspodden.

Under året har engagemanget mätts i undersökningar som skickats ut till alla medarbetare fyra gånger om året. Parallellt har alla ledare genomgått ett engagemangsprogram för att ta nästa steg i utvecklingsarbetet.

Stångåstaden gör en tydlig koppling mellan engagerade medarbetare och nöjda kunder.

– Vi drivs av att göra skillnad – skillnad för våra hyresgäster och för Linköping som stad. Jag är övertygad om att vårt höga medarbetarengagemang är starkt kopplat till kundnöjdhet så man kan säga att en sund kultur där medarbetare trivs och presterar högt i slutändan gynnar våra hyresgäster och övriga Linköpingsbor, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Du hittar poddavsnittet där Malin Wettre, HR-chef, och Fredrik Törnqvist, VD på Stångåstaden, berättar mer om arbetet med medarbetarengagemang och värdegrundsfrågor här: http://hejengagemang.se/engagemangspodden/fran-battre-till-bast-pa-medarbetarengagemang/

 

Om eNPS:
Engagemangsenkäterna består av ett antal påståenden där svaren ges på en skala mellan 0-10. De som svarar 0-7 räknas som kritiker, de som svarar 7 och 8 räknas som passiva och de som svarar 9 och 10 räknas som ambassadörer. eNPS-värdet får man genom att ta andelen ambassadörer minus andelen kritiker. Ett eNPS-värde kan alltså vara från -100 till +100. Vad som är ett bra värde är väldigt olika i olika industrier, länder och kulturer men ett riktmärke kan vara att över 0 generellt sett anses vara ett bra resultat.

Om HejEngagemang:
HejEngagemang är organisationen som vill göra Sverige till ett mer engagerat, gladare och friskare land. Visionen är en värld där vi går till ett arbete vi brinner för, inte för att vi måste utan för att vi vill. Läs mer på www.hejengagemang.se.

Bilder