Brandhärjad fastighet i Skäggetorp ersätts med nytt kombohus

Sedan fastighetsbranden i Skattegården 101-106 i juni tidigare i år har Stångåstaden genomfört flertalet tekniska undersökningar och nu gjort bedömningen att fastigheten har för omfattade skador för att kunna repareras kostnadseffektivt. Med anledning av detta kommer Stångåstaden att påbörja processen med ansökan om bygglov av ett nytt bostadshus av modell kombohus.

– Vi har under den senaste veckan tagit en initial kontakt och informerat samtliga berörda kunder. I den dialog vi nu har med var och en kommer vi att göra vårt bästa för att hjälpa dem till en nytt permanent boende. De drabbade hyresgästerna kommer antingen att erbjudas förtur till en annan bostad hos Stångåstaden eller erbjudas förtur till lägenheterna i det nya huset, säger Ulf Gustafsson förvaltningschef på Stångåstaden.

Totalt drabbades 36 familjer av branden i Skattegården. Sedan i juni har 29 drabbade familjer varit långsiktigt evakuerade varav ungefär hälften hos Stångåstaden. Övriga boende har löst långsiktigt boende på egen hand.

– Förutom att hjälpa de drabbade kunderna till ett nytt boende känns det också väldigt positivt att vi snabbt kan erbjuda nyproducerade lägenheter i Skattegården. Det alternativ som vi kommer att gå vidare med innebär att vi snabbt kan producera och färdigställa fler hyresrätter än vad som tidigare fanns på plats. Våra satsningar och ambitioner i Skäggetorp är långsiktiga och detta blir ytterligare ett bevis på att vi satsar långsiktigt i Skäggetorp och det blir ett lyft för hela stadsdelen, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Stångåstaden avser att omgående inleda processen om att bygga ett nytt bostadshus av modell kombohus i trä. Första steget i processen innebär att en bygglovsansökan kommer att lämnas in till kommunen. Stångåstaden har inlett dialog med Lindbäcks Bygg om att bygga ett prefabricerat hus, ett så kallat kombohus. Entreprenaden avropas från det ramavtal som Sveriges Allmännytta presenterade tidigare i våras. Avtalet innebär att Stångåstaden snabbt får tillgång till färdigupphandlade bostäder med bra standard och låg klimatpåverkan som avropas till en förutbestämd kostnad.

– Vår ambition är att få fram bostäder som fler kan efterfråga. Om produktionskostnaderna kan hållas nere kan vi bygga billigare bostäder. I detta projekt kommer vi även att söka investeringsstöd. Vår förhoppning är att vi då kan erbjuda nyproducerade hyresrätter till en rimlig hyresnivå, säger Michael Stenberg, fastighetschef på Stångåstaden.

Fakta om den nya fastigheten:

Husleverantör är Lindbäcks Bygg

Prefabricerat hus med trästomme

Tre våningar innehållande 57 lägenheter (15 st 1 rok, 27 st 2 rok och 15 st 3 rok)

Inflyttning kan tidigast ske under 2022