Hemmet en trygg plats för Stångåstadens hyresgäster – 2020
2020 blev ett speciellt år på många sätt och hemmet har fått en än mer central plats i många människors liv. När Stångåstaden analyserat sin årliga kundundersökning står det klart att hemmet, detta oroliga år till trots, för de allra flesta upplevs som en trygg plats.
När Sveriges bostadsbolag i dag samlades digitalt för att se vem som kammat hem årets Kundkristaller för bästa service stod det klart att Stångåstadens hyresgäster återigen är de nöjdaste i landet. Men det som värmer vd Fredrik Törnqvist mest med resultatet är det faktum att företagets trygghetsindex, det vill säga hyresgästernas upplevda trygghet i och omkring hemmet, fortsätter att öka.
– 2020 var för många ett år fyllt av stor oro och osäkerhet. Det är också ett år då hemmet fått en allt mer central plats i många människors liv. Att vi då återigen lyckas öka vårt trygghetsindex känns oerhört bra. Vi har under året jobbat aktivt för att hitta trygga anpassningar så vi kan fortsätta ge våra kunder en bra och professionell service. Kundernas respons ger oss ett kvitto på att vi har lyckats. Men vi slår oss inte till ro utan vi jobbar vidare för att öka siffran ytterligare. Alla har rätt att känna sig säkra i och kring sina hem, säger Fredrik Törnqvist, vd för Stångåstaden.
Trygghetsrelaterade resultat ur Stångåstadens kundundersökning 2020:
- Största ökningen finns i frågan kring lägenhetens säkerhet mot inbrott.
- Förrådens säkerhet mot inbrott har också ökat.
- Näst intill alla upplever att dom är trygga i trapphuset.
- Majoriteten uppger att de är nöjda med belysningen nära huset och på gården.
– Vi har under året haft ett extra fokus på just trygghetsfrågor så det är väldigt glädjande att se att kunderna uppskattar våra insatser. Vi har exempelvis genomfört trygghetsvandringar, utökat skalskyddet i flera hus, förbättrat och kompletterat med belysning runt entréer och på gårdar samt klippt ner högt buskage i våra områden. Vårt arbete med trygghetsskapande åtgärder i våra bostadsområden fortsätter även under 2021 säger Ulf Gustafsson, förvaltningschef på Stångåstaden.
Fler resultat:
- Den största ökningen hittas bland frågorna som rör ”hjälp när det behövs”. Här svarar hyresgästerna på frågor om till exempel reparationer, hur lång tid det tog att få felet åtgärdat och kvaliteten på arbetet.
- Stångåstaden får även höga betyg inom området ”rent och snyggt”. Här svarar hyresgästerna på frågor om inre och yttre skötsel samt möjligheten till källsortering.
- Enkäten skickades till hälften av hyresgästerna och svarsfrekvensen var 56,2%.
Vinnarna av årets Kundkristaller utses bland alla bostadsföretag som under 2020 genomfört kundundersökningen AktivBo. Läs mer om tävlingen och AktivBo på webben: aktivbo.se