Stångåstadens hyresgäster trivs och känner sig trygga
Stångåstaden genomför årligen en kundundersökning där hälften av hyresgästerna får möjlighet att tycka till om vår service, sitt boende och den upplevda tryggheten i huset och i området. När höstens kundundersökning nu har analyserats står det klart att man trivs i sitt hem och de allra flesta upplever hemmet som en trygg plats.
– Återigen är Stångåstaden i topp bland Sveriges större bostadsbolag när det gäller service och kvalitet. Genom ett gediget och målfokuserat arbete ligger vi stabilt i toppskiktet i branschen vilket känns jättebra. Våra medarbetare jobbar hela tiden hårt för att ge alla våra kunder en bra och professionell service, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.
Service- och Produktindex, det vill säga vad hyresgästernas tycker om sitt boende, allmänna utrymmen, skötsel och utemiljön är fortsatt högt.
- 93% uppger att de trivs i sin lägenhet.
- 89% uppger att Stångåstaden ”Tar kunden på allvar” – ett index på frågor kopplat till exempel bemötande, kontaktvägar och information.
- 88% uppger att de får ”hjälp när det behövs”.
- 84% tycker att det är ”Rent och snyggt” i området – välskötta utemiljöer, bra möjligheter till källsortering och att städning i trapphusen fungerar bra.
- 81% uppger att de ”får valuta för pengarna”.
– Jag är väldigt glad och stolt över att våra kunder trivs i sina hem och tycker att våra medarbetare och entreprenörer gör ett bra jobb i vardagen. Vårt fokus framåt är att fortsätta utveckla vår service, att vara nära våra kunder både fysiskt och digitalt samt erbjuda attraktiva och trygga boendemiljöer – helt i linje med vårt uppdrag att göra Linköping till en bättre stad att bo, leva och verka i, säger Maria Garmert, förvaltningschef på Stångåstaden.
Stångåstadens trygghetsindex, frågor som rör personlig trygghet i lägenheten och området samt kontakten med grannar ligger på 83% likt föregående år.
- 91% upplever att dom är trygga i trapphuset.
- 82% uppger att dom inte störs av grannars sätt att leva.
- 80% upplever personlig trygghet i området kvällar/nätter.
– Att vårt trygghetsindex ligger på en stabil nivå känns bra, även om vår ambition är att siffran ska förbättras. Vi jobbar exempelvis aktivt med Trygghetsvärdar i våra områden, vi genomför trygghetsvandringar som bland annat ligger till grund för de åtgärder och förbättringar som vi genomför i syfte att höja trygghetsupplevelsen. Vårt trygghetsarbete är långsiktigt, så vi fortsätter att tillsammans med många andra aktörer i kommunen göra trygghetsskapande åtgärder i våra bostadsområden även under 2024 säger Robert Aldén, Chef Trygghet och säkerhet på Stångåstaden.
Andra övergripande resultat 2023:
- 84% uppger att Stångåstaden visar ”förståelse för synpunkter”.
- 83% uppger att de ”får ett fel reparerat inom rimlig tid”.
- 67%% läser information från Stångåstaden digitalt via Mina sidor.
Kundundersökningen genomfördes av undersökningsföretaget AktivBo under hösten 2023. Enkäten skickades till hälften av Stångåstadens hyresgäster och svarsfrekvensen var 66,8%.
För ytterligare information kontakta gärna:
Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden, tel. 013-20 85 08
Maria Garmert, Förvaltningschef, Stångåstaden tel. 013-20 85 41
Robert Aldén, Chef Trygghet och säkerhet, tel. 013-20 86 39